ارشد، بدون کنکور!

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۱/۲۴              مدت زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

پذیرش در دوره ارشد بدون دوباره روبرو شدن با کنکور; طرحی که برای حمایت از دانشجویان مستعد اجرا می‌شود.برای آشنایی با این طرح به سراغ آقای مهندس محسن محمدی رفته‌ایم.آقای محمدی، فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز و پذیرفتة ارشد مستقیم رشته مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه شریف هستند.جزئیات بیشتر را از زبان خودشان بخوانیم.

۱-لطفا خودتون رو معرفی کنید.

من محسن محمدی بیرامی هستم. ورودی ۹۶ کنکور رشته مهندسی مکانیک،سهمیه منطقه ۳ بودم و در آینده قراره از طریق سهمیه بدون آزمون (استعداد درخشان) در دانشگاه شریف در دوره ارشد، گرایش تبدیل انرژی تحصیل کنم.معدلم هنگام اقدام برای طرح استعداد درخشان ۱۸٫۳۳ بود.

۲-لطفا در مورد این طرح یک توضیح کلی بفرمایید.

طرحی است که برای حمایت از دانشجویان مستعد اجرا می شود، همه ساله دانشگاه‌ها تعدادی از دانشجویان را برای مقطع ارشد پذیرش می‌کند، درصدی از این تعداد دانشجو بر اساس طرح استعداد های درخشان انتخاب می‌‌شوند. درصدی از دانشجویان انتخاب شده بر اساس استعداد‌ها‌ی درخشان از دانشجویان کارشناسی همان دانشگاه است و مابقی، سهم دانشجویان سایر دانشگاه‌ها است. برای مثال اگر یک دانشگاه در یک گرایش خاص ۴۰ نفر پذیرش دارد از این ۴۰ نفر ۲۰  %‌‌ یا ۸ نفر را به طرح استعداد درخشان اختصاص می‌دهد.ممکن است دانشگاه اعلام کند ۴ نفر از این ۸ نفر را از خود دانشگاه و ۴ نفر دیگر را از دانشگاه‌های دیگر پذیرش می‌کند.

۳-شرایط پذیرش در این طرح چیست؟

فردی که از طرح استعدادهای درخشان استفاده می کند باید دارای تعدادي شرایط عمومی و تعدادی شرایط خاص برای بعضی از دانشگاه‌ها باشد.

شرایط عمومی بدین گونه است:

۱- پاس کردن ۷۵  % واحدها تا پایان ترم ششم.

۲-جزو دانشجویان برتر باشد، اینکه چه کسانی دانشجوی برتر محسوب می‌شود بستگی به نظر دانشگاه مقصد دارد،ممکن است ۳ نفر اول،۷ نفر اول، ۱۵  % برتر، ۲۵  % برتر و … باشد. طبیعی است که هر چقدر رتبه‌اش بهتر باشد شانس قبولی بیشتری دارد.

۳- اتمام دوره لیسانس تا پایان ترم هشت.

۴-هر دانشجو تنها یک بار می‌تواند و آن‌هم در همان سال از این طرح استفاده کند.برای مثال اگر دانشجویی دوره کارشناسی‌اش در تیر ۱۴۰۰ تمام شد باید در مهر ۱۴۰۰ وارد دانشگاهی که قبول شده گردد.(در واقع نمی‌تواند در سال ۱۴۰۱ یا بعد از آن از این طرح استفاده کند.)

۴-رتبه و معدل کدام ترم‌های دانشجو مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

رتبه و معدل دانشجو تا انتهای ترم ۶ مورد بررسی قرار می گیرد و شرایط بقیه ترم ها به شرط فارغ‌التحصیلی تا ترم ۸ در بررسی ها اثری ندارد.

۵-رتبه شما هنگام اقدام برای پذیرش بدون آزمون چند بود؟

رتبه من هنگامی که اقدام کردم ۲ بود اما پس از آن در ترم ۷ و ۸، رتبه‌ام یک شد. رنک یک و دو ورودی ما در حد ۰٫۰۳ الی ۰٫۰۴ اختلاف وجود داشت.

۶-آیا طرح استعداد درخشان مصاحبه هم دارد؟

من فقط برای ۳ دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر اقدام کردم. امیرکبیر را هم صرفا به عنوان plan B در نظر گرفته‌ بودم. من خیلی دوست داشتم که در دانشگاه تهران دوره ارشد را سپری کنم چون در آنجا فعالیت داشتم و جَوّ آنجا فوق‌العاده خوب و آکادمیک است. ولی خوب دانشگاه تهران نشد (در گرایشی که من می‌خواستم تنها ۲ نفر خارج از دانشگاه تهران برمی‌داشتند.) من در این ۳ دانشگاه مصاحبه‌ای ندیده‌ام، تا به حال هم از کسی نشنیده‌ام که از طریق استعداد درخشان قبول شده باشد و مصاحبه انجام داده باشد.

۷-آیا به جز رنک و معدل، معیارهای دیگری هم در بررسی شرایط دانشجو تاثیر دارد؟

این معیار ها دانشگاه به دانشگاه فرق می‌کند. مثلا دانشگاه تهران اطلاعات رتبه کنکور و سهمیه منطقه را هم از شما می‌پرسد اما دانشگاه شریف و امیرکبیر اینگونه نیستند.

مواردی که استعداد خاص را نشان دهند مثل مدال‌آوری در المپیاد، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری،کسب رتبه در جشنواره های مختلف مانند خوارزمی، ابن سینا و … مقاله، پژوهش، ثبت اختراع، همه اینها تاثیرگذار است.البته مرجع اصلی سایت دانشگاه است،ممکن است دانشگاهی فقط معدل و رنک دانشجو را بخواهد،ممکن است دانشگاهی موارد دیگر را نیز مورد بررسی‌ قرار دهد.اطلاعیه دانشگاه مهمترین مرجع به دست آوردن اینگونه اطلاعات است.

۸-آیا در تعداد درخواست محدودیتی وجود دارد؟

محدودیت ندارد ولی هزینه دارد.معمولا هزینه ها برای هر دانشگاه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بود.به نظر من بهتر است کسی که می‌خواهد برای این کار اقدام کند اول با خود سبک سنگین کند که آیا در صورت قبولی علاقه دارد در این دانشگاه تحصیل کند؟ به نظر من انتخاب های زیاد چندان هم خوب نیست چون علاوه بر هزینه برای پیگیری هر کدام، شما باید انرژی زیادی بگذارید. بهتر است برای یکی دو دانشگاه که ایده‌آل شماست و بسیار علاقه‌مند به تحصیل در آنها هستید اقدام کنید، یک یا دو دانشگاه که فکر می‌کنید احتمال متوسطی برای قبولی دارید و در آخر یک دانشگاه هم که دیگر مطمئنید ۱۰۰  % در آن پذیرفته می‌شوید.از لحاظ قانونی محدودیتی ندارد شما اگر برای ۱۰ دانشگاه اقدام کرده باشید و در همه آنها هم پذیرفته شده باشید،می‌توانید به دانشگاه دلخواهتان بروید اما از لحاظ اخلاقی بهتر است که اگر در دانشگاه ایده‌آلتان قبول شدید از بقیه دانشگاه‌ها انصراف بدهید که ظرفیت برای دیگر افراد هم باز شود.همیشه در انتخاب دانشجویان یک لیست ذخیره هم وجود دارد،بعد از اینکه یک نفر انصراف داد به ترتیب اولویت به دانشجویان بعدی زنگ می‌زنند و اگر دانشجو تمایل به تحصیل در آن دانشگاه را داشت، به جای فرد انصرافی در آنجا تحصیل خواهد کرد.

۹-لطفا در مورد زمان ارسال مدارک و اعلام نتایج کمی توضیح بدهید.

اطلاعیه های مربوط به پذیرش بدون کنکور حوالی برج ۷ و ۸ می‌آید. فردی که می‌خواهد برای این کار اقدام کند بهتر است سایت استعداد درخشان دانشگاه‌هایی که تمایل دارد را پیدا کند آن‌ها را bookmark کند و هر ۳، ۴ روز یک بار سایت را چک کند تا با آمدن اطلاعیه زمان ددلاین، مدارک مورد نیاز و دیگر اطلاعات آگاه شود. ثبت‌نام دانشگاه امیرکبیر خیلی سریع آغاز شد و من آخرین روز توانستم در سامانه ثبت نام کنم. بهتر است فرد متقاضی فایل اکسلی درست کند که شامل دانشگاه‌هایی که اپلای کرده، مدارک مورد نیاز و هزینه هر کدام باشد. ما برخی مدارک کلی داریم که همه دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند برخی مدارک را هم داریم که ممکن است دانشگاهی از شما بخواهد ولی دانشگاه دیگر خیر.

۱۰-محدودیت یا مزیتی برای کسانی که به عنوان استعداد درخشان در دوره فوق‌لیسانس پذیرفته می‌شوند نسبت به کسانی که از طریق کنکور قبول می‌شوند وجود دارد؟

خیر تنها شیوه پذیرش تفاوت دارد و پس از آمدن نتایج کنکور همه دانشجویان از شرایط یکسان برخورد می‌شود. همچنین توجه کنید پذیرش شما در یک دانشگاه خاص در یک رشته و گرایش خاص می‌باشد.بعد از پذیرش امکان تغییر گرایش، رشته یا دانشگاه را ندارید.

۱۱-این امکان وجود دارد در یک دانشگاه برای چند گرایش اپلای کرد؟

هنگام ثبت نام، چند گرایش را به ترتیب اولویت در فرم ها وارد می‌کنید (همانند انتخاب رشته زمان کنکور سراسری) پس از بررسی، در یکی از گرایش هایی که انتخاب کرده‌اید پذیرفته می‌شوید.

۱۲-آیا توصیه‌ای برای دانشجویان دارید؟

چهار توصیه دارم:

۱-حدالامکان معدلتان را بالا نگه دارید.

۲- سعی کنید دروس را مفهومی یاد بگیرید حتی اگر نمرة بالایی نتوانستید کسب کنید.

۳- مهارت‌های transferable تان را تقویت کنید. مواردی مانند leadership (قدرت رهبری)، networking (شبکه سازی)، communication (مهارت‌های ارتباطی)

۴- زبانتان را تقویت کنید. اگر قصد اپلای دارید مدرک معتبر زبان داشته باشید، هر چند اگر در ایران هم بمانید این مدرک پوئن مثبتی برای شما محسوب می‌شود.

پانوشت:

این مصاحبه صرفا برای آشنایی کلی دانشجویان با این طرح انجام شده است. با توجه به احتمال تغییر قوانین،پیگیر اطلاعیه‌های مربوط به این طرح از سایت دانشگاه مورد نظرتان باشید و تنها به مطالب این مصاحبه استناد نکنید.

بازدیدها: 127

2 دیدگاه در “!ارشد بدون کنکور”

  1. ممنون بابت مطالب مفیدتون.پیشنهاد میدم درمورد این مطالب تو ترم ۳ وبینارهایی با این موضوع انجام بشه.
    خداقوت

    1. با سلام،
      با تشکر از پیشنهاد شما، به دلیل این که هر دانشگاه سیاست خودش رو داره، نمیشه یک وبینار درست کرد اما می‌تونین با مراجعه به سایت هر دانشگاه در مورد استعداد درخشان دانشگاه مورد نظر اطلاع پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *